Our Blog

Woensdag 8 juli, 2 afgelaste fietstochten

Ini en Hetty besloten ondanks de regen en de slechte weersverwachting toch naar Wielstaete te gaan. En warempel er kwamen toch nog 5 dapperen in regenkleding opdagen, Bep, Cora, Gerda K, Gre en Paula. We besloten eerst maar eens koffie te gaan drinken in Wielstaete. Het bleef behoorlijk doorregenen en een verbetering binnen korte tijd zat er niet in. Na anderhalf uur gezellig te hebben gebabbeld ging iedereen huiswaarts.

Donderdag 9 juli, 2 fietstochten van Lianne en Hetty

Er kwamen ondanks de slechte weersverwachting 7 fietsliefhebbers opdagen en na een korte koffiepauze in Wielstaete besloten we toch op weg te gaan met de 2 groepjes.

Verslag van Lianne

Om 9.30 uur stonden we klaar voor vertrek maar in verband met wat regen hebben besloten eerst koffie te drinken bij Wielstaete. Ook het groepje van Hetty nam eerst een bakje koffie voor vertrek.

Even na 10 uur vertrokken Irene, Els de K. en ik richting Dordrecht. Daar via de bekende Zuidendijk naar de fietsbrug over de A16. Eigenlijk stond, na het klimmetje van de fietsbrug, koffie gepland maar Els en Irene waren nog niet (opnieuw) aan koffie toe dus fietsten we door richting de Kiltunnel om daar het fietspad langs de Dordtse Kil te nemen.

Onderweg toch maar even de regenkleding aangetrokken want het plensde stevig bij een pittige tegenwind. Bij de Moerdijkbrug maakte we een draai over de spoorweg en reden we, nu met de stevige wind in de rug in een heerlijk tempo richting de Dordtse Biesbosch. Onderweg even gestopt voor de foto. Langs de weg stonden prachtige wilde bloemen.

Verder gefietst via De Elzen en langs de Tongplaat naar De Griendheuvel voor de koffie en een broodje. Net op tijd aangekomen want er viel weer een flinke bui. Na de lunch was het weer nagenoeg droog. Verder langs de Zuid- en Oosthaven om net voor de Kop van ’t land de Zeedijk in te slaan. Halverwege via het fietspad door het nieuwe natuurgebied waar we een kleine zilverreiger zagen.

Ondanks de regen was het een tocht die de moeite waard was.

Verslag van Hetty

Op stap met 4 deelnemers: Arie, Jacques, Henk en Margreet. Arie had  zich al van te voren verheugd op de “kersentocht” en vol goede moed en beschermd door onze regenpakken gingen we op weg.

Het miezerde een klein beetje, maar we kwamen droog bij de Koffiemolen bij Streefkerk aan. De gemeentebode van Streefkerk die de molen runt had ons eigenlijk niet verwacht maar, omdat we niet hadden afgebeld stond de koffie klaar en konden we kiezen uit 2 taarten die zijn vrouw die ochtend had gebakken. Chapeau! Alle voorzorgen waren genomen en het chemisch toilet werd na elk gebruik weer gereinigd.

Via de Tiendwegen, Groot-Ammers (even een bui) en het leuke verstingstadje Nieuwpoort naar Landwinkel Pek voor de kersen. In een grote tent stonden allemaal tafeltjes klaar,  waar we bij de thee en het vruchtensap onze boterhammen mochten opeten. We kregen er ook nog een schaaltje kersen bij om te proeven en nog uitleg over de diverse kersensoorten (zij hebben 10 verschillende kersensoorten die opvolgend een week geplukt kunnen worden, waardoor het kersenseizoen 10 weken bedraagt).  Even later sloegen we allemaal vele kilo’s van de heerlijke Kordia kersen in om mee te nemen, maar niet voordat Henk per ongeluk een flinke plens water over zich heen kreeg. Henk was flink nat, maar gaf geen kik.

We fietsten verder door de boomgaard vol met peren en via Goudriaan en een stop bij Ottoland voor een ijsje (jammer Lenie dat je er niet bij was, Arie kon helaas geen ijsje voor je meenemen) kwamen we rond 3 uur en na 53 km weer in Ambacht aan. Een gezellige en smakelijke tocht, waarbij het weer ontzettend meeviel.

Ben je benieuwd naar deze route, klik dan op de volgende link: https://www.route.nl/fietsroute/1601966/rondje-alblasserwaard-met-landwinkel-pek