Verslag van Hetty:
Met 26 deelnemers en handschoenen aan richting Rotterdam. Het beloofde een zonnige dag te worden. Wat een mooi gezicht; die ontluikende natuur! De eerste bloesemblaadjes zijn weer te zien en ook het mooie groen aan de wilgen. Na een drinkstop in het “Weversparkje” door de oude kern van Barendrecht naar het Zuiderpark met landhuis De Olifant. Verder door langs de Waalhaven naar het oude havencafé Courzand in Heyplaat.
Dit café is door de nieuwe eigenaar weer in oude luister hersteld en op 13 maart weer open gegaan. Daar koffie gedronken, maar de waterbus wacht niet en via een mooie tocht over de Nieuwe Maas naar de St Jobshaven. Via het altijd weer mooie Delfshaven langs de Schie naar de Van Nelle fabriek, waar het bezoekerscentrum speciaal voor ons open ging.
We keken daar naar een film over de Van Nelle Fabriek, die in 2014 op de Werelderfgoed geplaatst is. De start van de bouw was in 1926 en voor die tijd een revolutionaire licht gebouw van gewapend beton en een dunne “vliesgevel”. Er was een apart gebouw voor de koffie en de tabak en later kwam de thee er bij. De Koffie kwam uit alle windstreken en kwam allereerst terecht op de 5e verdieping voor het sorteren door de “koffiepiksters” en voordat deze ingepakt kon worden werd de koffie nog gemengd, gewogen, gebrand, gekoeld, gemalen en gekeurd. We hebben rondgelopen door het gebouw en zagen de originele doucheruimte, de wasbakken en de aparte trap voor de mannen en de vrouwen(Helix).
Voor de werknemers waren er ook sport-, tennis- en voetbalvelden. De directie hield alles in de gaten vanuit het hoofdgebouw, waarin ook de laboratoria gehuisvest waren. Al met al een indrukwekkend monument. In 1996 verhuisde Van Nelle naar Breda en in 2000 kwamen er kantoren in.
Op de terugweg fietsten we nog even door het Justus van Effencomplex, ontworpen door hetzelfde architectenbureau Brinkman in 1922. Een woonblok met vernieuwende groene binnenterreinen, een revolutionaire bovenstraat en een ruim 2 meter brede galerij. Het verwierf internationale faam en is mooi gerestaureerd.
Via het Dakpark naar de waterbus, waar sommigen per fiets naar huis gingen. Onze Architectuurfietstrip zat er weer op na ca 40km.